Sport.pl

F1. Bezpieczniej na torach?

FIA opublikowała regulamin dotyczący standardów jazdy, który został zatwierdzony w porozumieniu ze Światową Radą Motorową w minionym tygodniu. Od nowego sezonu na torach ma być jeszcze bezpieczniej.
Na posiedzeniu, które odbyło się w piątek, Formuła 1 postawiła na ekologiczne rozwiązania i zatwierdziła zmiany w regulaminie, oznaczające bardziej przyjazne środowisku silniki. Wprowadziła możliwość używania ruchomych tylnych skrzydeł, przywróciła KERS oraz zabroniła F-ductów i podwójnych dyfuzorów. Przeforsowano także zmiany standardów jazdy, które mają na celu zwiększyć bezpieczeństwo na torze. Oto niektóre z nich.

Koniec z utrudnianiem

Manewry utrudniające jazdę innym kierowcom, jak na przykład więcej niż jedna zmiana kierunku jazdy w celu obrony pozycji, celowe wypychanie rywala poza krawędź toru czy wszelkie inne anormalne zmiany kierunku jazdy, nie będą dozwolone - czytamy w nowym regulaminie.

Kary dla korzystających wyjazdów poza tor

Kierowcy muszą korzystać z toru przez cały czas. Dla jasności: białe linie wyznaczające krawędzie toru są jeszcze uważane za część toru, ale krawężniki już nie. Jeśli opona samochodu nie będzie w kontakcie z torem, to wówczas będzie to jednoznaczne z opuszczeniem toru. Kierowca może powrócić na tor, ale tylko wtedy, jeśli jest to bezpieczne i nie oznacza zyskania żadnej przewagi - głosi regulamin.

Ostrzejsze zasady wobec dublowanych

Gdy tylko bolid dogoni inny bolid, który ma być właśnie zdublowany, kierowca musi przepuścić szybszego kierowcę przy pierwszej okazji. Jeśli kierowca nie przepuści tego szybszego, ujrzy niebieskie flagi, które oznaczają, że musi przepuścić jadące za nim auto. Wszystkie przypadki zignorowania niebieskich flag będą rozpatrywany przez sędziów.

Zakaz wyprzedzania w pit-lane

Każdy samochód, który musi zatrzymać się przed wyjazdem na tor z alei serwisowej (czyli w przypadku rozpoczęcia lub wznowienia sesji bądź też podczas obecności na torze samochodu bezpieczeństwa), musi ustawić się w linii na szybkim pasie ruchu i wyjeżdżać w takiej kolejności, w jakiej ustawił się w kolejce. Wyprzedać będzie można tylko wtedy, gdy inny samochód nie będzie mógł ruszyć - czytamy w regulaminie.

Na ekologię postawiono w Formule 1


Więcej o:
  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 381
    2 Valtteri Bottas 314
    3 Charles Leclerc 249
    4 Max Verstappen 235
    5 Sebastian Vettel 230
    6 Alexander Albon 84
    7 Carlos Sainz 80
    8 Pierre Gasly 77
    9 Daniel Ricciardo 46
    10 Sergio Perez 44
    11 Lando Norris 41
    12 Nico Hulkenberg 37
    13 Daniił Kwiat 34
    14 Kimi Raikkonen 31
    15 Lance Stroll 21
    16 Kevin Magnussen 20
    17 Romain Grosjean 8
    18 Antonio Giovinazzi 4
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 695
    2 Ferrari 479
    3 Red Bull Racing Honda 366
    4 McLaren Renault 121
    5 Renault 83
    6 Racing Point BWT Mercedes 65
    7 Scuderia Toro Rosso Honda 64
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 35
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1

  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 381
    2 Valtteri Bottas 314
    3 Charles Leclerc 249
    4 Max Verstappen 235
    5 Sebastian Vettel 230
    6 Alexander Albon 84
    7 Carlos Sainz 80
    8 Pierre Gasly 77
    9 Daniel Ricciardo 46
    10 Sergio Perez 44
    11 Lando Norris 41
    12 Nico Hulkenberg 37
    13 Daniił Kwiat 34
    14 Kimi Raikkonen 31
    15 Lance Stroll 21
    16 Kevin Magnussen 20
    17 Romain Grosjean 8
    18 Antonio Giovinazzi 4
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 695
    2 Ferrari 479
    3 Red Bull Racing Honda 366
    4 McLaren Renault 121
    5 Renault 83
    6 Racing Point BWT Mercedes 65
    7 Scuderia Toro Rosso Honda 64
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 35
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1