Sport.pl

F1. FIA znosi zakaz "team orders"

Formuła 1 zniosła zakaz tzw. "team orders", które od zawsze wywoływały olbrzymie kontrowersje, a których kulminacja nastąpiła podczas tegorocznego GP Niemiec, gdzie Ferrari doprowadziło za ich pomocą do zwycięstwa Fernanda Alonsa
Decyzja ogłoszona w piątek przez Międzynarodową Federacją Samochodową (FIA) zapewne podzieli fanów. Niektórzy będą zniesmaczeni, inni przyznają, że stosowanie w drużynach poleceń było tajemnicą poliszynela.

FIA ostrzega jednak, że rażące stosowanie "team orders" już od początku przyszłego sezonu może zostać ukarane.

- Drużyny zostaną upomniane, że jakiekolwiek działania, które mogą narazić dyscyplinę na utratę reputacji, będą podlegać pod art. 151c Międzynarodowego Kodeksu Sportowego [uchwalonego przez FIA] i wszelkie inne stosowne paragrafy - ostrzega federacja.

Zasada została wprowadzona w 2002 r. po tym, jak podczas GP Austrii Rubens Barrichello zatrzymał swój bolid na rozkaz zespołu tuż przed metą, aby wyścig mógł wygrać Michael Schumacher.

Ferrari i skandal na GP Niemiec

Zobacz, jak Massa przepuścił Alonso podczas GP Niemiec 

Na 47. okrążeniu wyścigu w Hockenheim doszło do jednego z najbardziej jaskrawych przypadków "team orders" w historii. Świetnie spisujący się Massa usłyszał w słuchawkach głos inżyniera Ferrari Roba Smedleya: "Cóż, Fernando jest szybszy od ciebie".

Brazylijczyk zrozumiał sugestię i dwukrotnie opóźnił zmianę biegu na wyższy, po wyjściu z zakrętu nr 6 odpuścił gaz i pozwolił się wyprzedzić. W efekcie kierowcy Ferrari zajęli dwa czołowe miejsca na podium, ale rozpętali wokół siebie burzę.

Szybko nakazano Ferrari zapłacić 100 tysięcy dolarów grzywny. Zapowiadano kolejne przesłuchania i kolejne kary, włącznie z wykluczeniem zespołu z wyścigów, ale upomnienie pieniężne było jedynym, jakie spadło na włoski zespół.

Większość komentatorów opowiedziała się zdecydowanie przeciwko "team orders", podobnie jak większość kierowców. Byli wśród nich jednak i tacy, którzy uważali, że nie ma co się oszukiwać i że należy zalegalizować stan faktyczny. Takiego właśnie zdania był Robert Kubica.

Do końca sezonu wszyscy byli bardzo czuli na wszelkie przejawy "team orders", ale trudno oprzeć się wrażeniu, że i tak do nich dochodziło. Przed GP Brazylii lokalna prokuratura ostrzegła, że w przypadku wykrycia stosowania "team orders" winowajcom grozić będzie areszt, a w perspektywie wyrok nawet do sześciu lat więzienia.

Czy podoba ci się zniesienie zakazu
Więcej o:
  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 381
    2 Valtteri Bottas 314
    3 Charles Leclerc 249
    4 Max Verstappen 235
    5 Sebastian Vettel 230
    6 Alexander Albon 84
    7 Carlos Sainz 80
    8 Pierre Gasly 77
    9 Daniel Ricciardo 46
    10 Sergio Perez 44
    11 Lando Norris 41
    12 Nico Hulkenberg 37
    13 Daniił Kwiat 34
    14 Kimi Raikkonen 31
    15 Lance Stroll 21
    16 Kevin Magnussen 20
    17 Romain Grosjean 8
    18 Antonio Giovinazzi 4
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 695
    2 Ferrari 479
    3 Red Bull Racing Honda 366
    4 McLaren Renault 121
    5 Renault 83
    6 Racing Point BWT Mercedes 65
    7 Scuderia Toro Rosso Honda 64
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 35
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1

  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 381
    2 Valtteri Bottas 314
    3 Charles Leclerc 249
    4 Max Verstappen 235
    5 Sebastian Vettel 230
    6 Alexander Albon 84
    7 Carlos Sainz 80
    8 Pierre Gasly 77
    9 Daniel Ricciardo 46
    10 Sergio Perez 44
    11 Lando Norris 41
    12 Nico Hulkenberg 37
    13 Daniił Kwiat 34
    14 Kimi Raikkonen 31
    15 Lance Stroll 21
    16 Kevin Magnussen 20
    17 Romain Grosjean 8
    18 Antonio Giovinazzi 4
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 695
    2 Ferrari 479
    3 Red Bull Racing Honda 366
    4 McLaren Renault 121
    5 Renault 83
    6 Racing Point BWT Mercedes 65
    7 Scuderia Toro Rosso Honda 64
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 35
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1