Sport.pl

F1. Jak unikn望 niebezpiecznych sytuacji w alei serwisowej?

Zamieszanie w alei serwisowej podczas GP W璕ier, w wyniku kt鏎ego dosz這 do dw鏂h bardzo gro幡ych sytuacji, odgrza這 temat bezpiecze雟twa w pit-lane. Pojawia si szereg pomys堯w, kt鏎e maj zapobiec chaosowi i wyeliminowa t這k. Najprostszym w zastosowaniu wydaje si ograniczenie liczby mechanik闚 obs逝guj帷ych bolid.
Na 16. okr捫eniu wy軼igu o GP W璕ier pojawi si samoch鏚 bezpiecze雟twa. Neutralizacja to oczywi軼ie okazja do zrobienia pit-stopu (bo na wymianie opon w takiej sytuacji traci si najmniej). Ale to te oznacza niezwyk造 t這k w alei serwisowej, gdzie zje盥瘸j wszyscy na raz. Zacz窸y si wi璚 dzia dantejskie sceny.

Mechanik Renault stoj帷y przed autem z lizakiem zagapi si i uni鏀 go zezwalaj帷 na jazd Kubicy w chwili, gdy obok mkn掖 Adrian Sutil z Force India. Dosz這 do bardzo niebezpiecznej kraksy. Za Nico Rosberg wyjecha ze swojego postoju z niedokr璚onym ko貫m, kt鏎e zacz窸o turla si po stanowiskach innych ekip - sytuacja wygl康a豉 niezwykle gro幡ie.

Jak unikn望 niebezpiecznych zdarze?

Pomys nr 1: Wycofanie samochodu bezpiecze雟twa

Je郵i na torze nie pojawi si samoch鏚 bezpiecze雟twa, kierowcy nie b璠 masowo zje盥瘸 do alei serwisowej. A to w豉郾ie t這k, kt鏎y zmusza mechanik闚 do pracy w niekomfortowych warunkach, mo瞠 sta si g堯wn przyczyn niebezpiecznych zdarze.

Pad這 ju wiele pomys堯w, czym zast徙i safety car, kt鏎y w tym sezonie wielokrotnie by podejrzewany o bycie narz璠ziem do kreowania wynik闚 F1, a nie tylko zapewnianiu kierowcom bezpiecze雟twa. Mo積a na przyk豉d skorzysta z technologicznych mo磧iwo軼i F1, kt鏎e ju teraz pozwalaj zwolni wszystkie bolidy do ustalonej pr璠ko軼i (cho熲y pit lane speed). Obs逝ga mog豉by w tym czasie spokojnie uprz徠n望 tor.

Pomys nr 2: Ograniczenie ilo軼i mechanik闚

Ekspert F1 Keith Collantine pisze, 瞠 zar闚no incydent Kubicy, jak i Rosberga, cho inny, mia to samo pod這瞠 - konieczno嗆 jak najszybszego opuszczenia pit-stopu, kiedy dooko豉 pracuj jak w ukropie setki ludzi. W豉郾ie - setki. Nie ma ograniczenia w tej materii, jest tylko przepis 23.1, kt鏎y m闚i, 瞠 obs逝ga samochodu mo瞠 wyj嗆 z gara簑 na stanowisko tu przed prac. W innych seriach jest inaczej - liczba mechanik闚 w豉郾ie ze wzgl璠闚 bezpiecze雟twa jest ograniczona. W IndyCar - do 6, w tym dw鏂h przydzielonych do tankowania.

Gdyby mechanik闚 by這 mniej, wnioskuje Collantine, by這by te du穎 bezpieczniej.

Pomys nr 3: Zamkni璚ie alei serwisowej

Czyli de facto powr鏒 zasady o zamykaniu na okre郵ony czas pit lane podczas wyjazdu samochodu bezpiecze雟twa. Oczywi軼ie od razu przypomina nam si GP Singapuru, w kt鏎ym to Kubica pad ofiar tego przepisu - musia zjecha do zamkni皻ego pit-lane, bo ko鎍zy這 mu si paliwo, dosta kar, zmarnowa wy軼ig. Teraz nic takiego nie mia這by miejsca, bo bolidy i tak nie tankuj podczas wy軼igu. A bezpieczniej by這by na pewno.

Wi璚ej o bezpiecze雟twie w alei serwisowej znajdziesz na blogu eksperta Sport.pl Bartosza Raja »


Najlepszy spos鏏 na unikni璚ie chaosu w pit lane to:
Wi璚ej o:
  • F1. Klasyfikacja M kierowc闚

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 381
    2 Valtteri Bottas 314
    3 Charles Leclerc 249
    4 Max Verstappen 235
    5 Sebastian Vettel 230
    6 Alexander Albon 84
    7 Carlos Sainz 80
    8 Pierre Gasly 77
    9 Daniel Ricciardo 46
    10 Sergio Perez 44
    11 Lando Norris 41
    12 Nico Hulkenberg 37
    13 Danii Kwiat 34
    14 Kimi Raikkonen 31
    15 Lance Stroll 21
    16 Kevin Magnussen 20
    17 Romain Grosjean 8
    18 Antonio Giovinazzi 4
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja M team闚

    lp. team punkty
    1 Mercedes 695
    2 Ferrari 479
    3 Red Bull Racing Honda 366
    4 McLaren Renault 121
    5 Renault 83
    6 Racing Point BWT Mercedes 65
    7 Scuderia Toro Rosso Honda 64
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 35
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1

  • F1. Klasyfikacja M kierowc闚

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 381
    2 Valtteri Bottas 314
    3 Charles Leclerc 249
    4 Max Verstappen 235
    5 Sebastian Vettel 230
    6 Alexander Albon 84
    7 Carlos Sainz 80
    8 Pierre Gasly 77
    9 Daniel Ricciardo 46
    10 Sergio Perez 44
    11 Lando Norris 41
    12 Nico Hulkenberg 37
    13 Danii Kwiat 34
    14 Kimi Raikkonen 31
    15 Lance Stroll 21
    16 Kevin Magnussen 20
    17 Romain Grosjean 8
    18 Antonio Giovinazzi 4
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja M team闚

    lp. team punkty
    1 Mercedes 695
    2 Ferrari 479
    3 Red Bull Racing Honda 366
    4 McLaren Renault 121
    5 Renault 83
    6 Racing Point BWT Mercedes 65
    7 Scuderia Toro Rosso Honda 64
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 35
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1