Sport.pl

F1. Praca wre, liczy się każda sekunda, osiem GP i osiem skrzydeł

- Dawniej zmiany, które teraz zachodzą w bolidzie przed każdym wyścigiem, były wprowadzane raz 3-4 starty. Renault w Walencji, w dziewiątym Grand Prix roku, będzie mieć... ósmą wersję skrzydła bolidu - mówi dyrektor techniczny stajni James Allison. Anglik opowiada o ogromnym postępie w F1 - lektura obowiązkowa dla każdego sympatyka wyścigów i Roberta Kubicy!
Wyścig Formuły 1 nie toczy się wyłącznie na torze. Równie duże znaczenie ma klasa mechaników, którzy prowadzą odrębny wyścig w warsztacie - to oczywiste, niemniej z roku na rok ilość poprawek jakie są wprowadzane do bolidów wzrasta. - Wszystkie zespoły pracują bardzo intensywnie. Po latach zdaliśmy sobie sprawę, że walka o poprawę osiągów bolidu w trakcie sezonu jest równie ważna, co przygotowanie samochodu na kolejny cykl GP - potwierdza Allison.

Nowinkom technicznym sprzyjają przepisy, które wprowadzono na początku poprzedniego roku. Nowe regulacje pozwalają na wprowadzanie zmian w bolidach z wyścigu na wyścig, ułatwiają też pracę w tunelu aerodynamicznym.

- Wszystkie bolidy stają się lepsze w niesamowitym tempie, więc musieliśmy obrać nową filozofię - tłumaczy członek Renault. - Jeżeli odkryjemy przydatną część, przydatną nowinkę, nie czekamy. Nie robimy wielkich zmian raz na kilka miesięcy, lecz małe poprawki w krótkim czasie. Od momentu znalezienia "tej" części, każda sekunda, w której samochód jej nie posiada jest stracona.

Renault pilnuje, by współpraca w zespole była jak najlepsza. - Są osoby, które produkują części i osoby, które umieszczają je w bolidzie. Zmęczenie w obu ekipach jest ogromne, więc robimy wszystko, by nasi pracownicy czuli się komfortowo. Staramy się znaleźć równowagę pomiędzy ciężką pracą a ludzką potrzebą odpoczynku - zapewnia Allison.

Przed Renault wielkie wyzwanie. Zespół musi przygotować nowy samochód i jednocześnie wprowadzać poprawki do obecnego. Jak Francuzi poradzą sobie z tym wyzwaniem? - Każda inwestycja w następny bolid jest szkodą dla tego, który nasi kierowcy wykorzystują teraz - to jasne. Zawsze ciężko jest podjąć decyzję. Można inwestować w przyszłość bądź teraźniejszość, ale da się to połączyć - deklaruje dyrektor techniczny Renault. - Od stycznia pracujemy nad nowym samochodem i wprowadzamy poprawki do obecnego. To pokazuje jak ciężko pracuje nasz zespół - stwierdza.

Wyścig o Grand Prix Europy w niedzielę o 14. Do tego czasu wśród wszystkich ekip Formuły 1 praca będzie wrzeć, bo pewne jest tylko to, że bolidy będą jeszcze szybsze niż wcześniej. Relacja z GP Europy na żywo w Sport.pl. W sobotę kwalifikacje o 14, w niedzielę tez o 14 - wyścig.

Różne rodzaje optymizmu

O różnych rodzajach optymizmu w stajni Renault czytaj na blogu Raj One

Kubica o rajdach: Nieprzewidywalne »


Więcej o:
  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 413
    2 Valtteri Bottas 326
    3 Max Verstappen 278
    4 Charles Leclerc 264
    5 Sebastian Vettel 240
    6 Carlos Sainz 96
    7 Pierre Gasly 95
    8 Alexander Albon 92
    9 Daniel Ricciardo 54
    10 Sergio Perez 52
    11 Lando Norris 49
    12 Kimi Raikkonen 43
    13 Daniił Kwiat 37
    14 Nico Hulkenberg 37
    15 Lance Stroll 21
    16 Kevin Magnussen 20
    17 Antonio Giovinazzi 14
    18 Romain Grosjean 8
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 739
    2 Ferrari 504
    3 Red Bull Racing Honda 417
    4 McLaren Renault 145
    5 Renault 91
    6 Scuderia Toro Rosso Honda 85
    7 Racing Point BWT Mercedes 73
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 57
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1

  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 413
    2 Valtteri Bottas 326
    3 Max Verstappen 278
    4 Charles Leclerc 264
    5 Sebastian Vettel 240
    6 Carlos Sainz 96
    7 Pierre Gasly 95
    8 Alexander Albon 92
    9 Daniel Ricciardo 54
    10 Sergio Perez 52
    11 Lando Norris 49
    12 Kimi Raikkonen 43
    13 Daniił Kwiat 37
    14 Nico Hulkenberg 37
    15 Lance Stroll 21
    16 Kevin Magnussen 20
    17 Antonio Giovinazzi 14
    18 Romain Grosjean 8
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 739
    2 Ferrari 504
    3 Red Bull Racing Honda 417
    4 McLaren Renault 145
    5 Renault 91
    6 Scuderia Toro Rosso Honda 85
    7 Racing Point BWT Mercedes 73
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 57
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1