Sport.pl

Formuła na prąd. Przyszłość motorsportu czy... wyścigi czajników?

Bolidy napędzane silnikami elektrycznymi mają rozwijać prędkość do 220 km/godz. i przyspieszać od zera do setki w trzy sekundy. W startującą od września przyszłego roku Formułę E zaangażował się Leonardo DiCaprio. - To przyszłość motorsportu - twierdzą eksperci. Zupełnie innego zdania są kibice.
- Nasza przyszłość zależy od zastąpienia samochodów tankowanych paliwem tymi napędzanymi wytwarzaną energią - mówi słynny aktor, który właśnie został współwłaścicielem zespołu Venturi, jednej z dziesięciu ekip, które wystartują w pierwszym sezonie przyjaznej środowisku Formuły E.

Na czym nowa seria ma polegać? W każdym wyścigu weźmie udział 10 zespołów, czyli na torze będzie 20 bolidów. W trakcie GP każdy kierowca będzie musiał odbyć dwa pit-stopy, podczas których musi zmienić bolid (bateria nie wystarczy na cały wyścig). Zawody mają trwać około godziny, wcześniej podobnie jak w Formule 1 odbędą się sesja treningowa i kwalifikacje.

Ściganie rozpocznie się we wrześniu 2014 roku (GP Chin), skończy w czerwcu 2015 (GP Wielkiej Brytanii). Planowanych jest dziesięć wyścigów na torach ulicznych największych światowych metropolii (Pekin, Putrajaya, Hongkong, Punta del Este, Buenos Aires, Los Angeles, Miami, Monte Carlo, Berlin, Londyn). Kibiców mają przyciągnąć nie tylko efektowne scenerie, ale także czas - na ten moment przypada przerwa zimowa w Formule 1.

Kontrowersje? Wyścigi czajników

Poziom głośności bolidu Formuły E to 80 dB. To wynik pomiędzy zwykłym osobowym samochodem (70 dB) i autobusem (90 dB). Dla porównania bolidy Formuły 1 warczą z mocą 140-150 dB. I to właśnie wzbudza najwięcej emocji na internetowych forach, na których gromadzą się fani F1. Dla większości świst elektrycznych silników nie ma nic wspólnego z motorsportem.

Czajnik, mikser, odkurzacz, samolot, pralka w ostatniej fazie wirowania czy dźwięk rodem z "Gwiezdnych Wojen" - to pierwsze skojarzenia internautów po obejrzeniu przejazdu testowego Lucasa di Grassiego, który w serwisie YouTube ma już 300 tysięcy wyświetleń.



Przyszłość motorsportu?

- Nowa konkurencja w centrum wielkich miast ma przyciągnąć nową publiczność. Ta spektakularna seria zapewni nie tylko rozrywkę, ale także promocję wyższych wartości i celów, takich jak czysta energia. To ważne także dla najmłodszych kibiców - mówi szef FIA Jean Todt. Nie wiadomo, jak duży jest potencjał marketingowy Formuły E i czy FOM znajdzie rozwiązanie, jak transmitować nowe wyścigi.

- Wiem, że te bolidy brzmią trochę jak Scalextric (samochodowe zabawki napędzane elektrycznością - przyp. WM), ale to przyszłość Formuły 1, która coraz częściej zaczyna czerpać z nowych technologii - twierdzi Sir David King, zajmujący się nowymi rozwiązaniami w transporcie i branży samochodowej. Zgadza się z nim James Allen, brytyjski ekspert wyścigowy. - To fantastyczna teoria, będziemy się jej przyglądać. Zobaczymy, czy zmieni to postrzeganie motorsportu - pisze Allen na swoim blogu.

Ekorewolucja także w F1

Coraz bardziej przyjazna środowisku ma być także Formuła 1. Wraz z końcem sezonu 2013 pożegnaliśmy się z silnikami V8 (pojemność 2,4 litra), które od następnego sezonu zastąpią bardziej ekologiczne jednostki V6 (1,6 litra).

Od nowego sezonu F1 czekają także zmiany w systemach odzyskiwania energii - dzisiejszy KERS przejdzie do lamusa, pojawi się ERS, dający, ogólnie rzecz biorąc, dwukrotnie więcej mocy z hamowania i wytwarzanego ciepła. Do tego jednostki napędowe muszą być oszczędniejsze, bo w bolidach będzie można zatankować mniej paliwa, i bardziej wytrzymałe (mniej silników do wykorzystania w trakcie sezonu).

Lista teamów, które będą ścigać się w E Formule:

Drayson Racing Formula E Team

China Racing Formula E Team

Andretti Autosport Formula E Team

Dragon Racing Formula E Team

e.dams Formula E Team

Super Aguri Formula E Team

Audi Sport ABT Formula E Team

Mahindra Racing Formula E Team

Virgin Racing Formula E Team

Venturi Grand Prix Formula E Team

Relacje z najważniejszych zawodów w aplikacji Sport.pl Live na iOS, na Androida i Windows Phone

Czy Formuła E to przyszłość motorsportu?
Więcej o:
  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 381
    2 Valtteri Bottas 314
    3 Charles Leclerc 249
    4 Max Verstappen 235
    5 Sebastian Vettel 230
    6 Alexander Albon 84
    7 Carlos Sainz 80
    8 Pierre Gasly 77
    9 Daniel Ricciardo 46
    10 Sergio Perez 44
    11 Lando Norris 41
    12 Nico Hulkenberg 37
    13 Daniił Kwiat 34
    14 Kimi Raikkonen 31
    15 Lance Stroll 21
    16 Kevin Magnussen 20
    17 Romain Grosjean 8
    18 Antonio Giovinazzi 4
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 695
    2 Ferrari 479
    3 Red Bull Racing Honda 366
    4 McLaren Renault 121
    5 Renault 83
    6 Racing Point BWT Mercedes 65
    7 Scuderia Toro Rosso Honda 64
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 35
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1

  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 381
    2 Valtteri Bottas 314
    3 Charles Leclerc 249
    4 Max Verstappen 235
    5 Sebastian Vettel 230
    6 Alexander Albon 84
    7 Carlos Sainz 80
    8 Pierre Gasly 77
    9 Daniel Ricciardo 46
    10 Sergio Perez 44
    11 Lando Norris 41
    12 Nico Hulkenberg 37
    13 Daniił Kwiat 34
    14 Kimi Raikkonen 31
    15 Lance Stroll 21
    16 Kevin Magnussen 20
    17 Romain Grosjean 8
    18 Antonio Giovinazzi 4
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 695
    2 Ferrari 479
    3 Red Bull Racing Honda 366
    4 McLaren Renault 121
    5 Renault 83
    6 Racing Point BWT Mercedes 65
    7 Scuderia Toro Rosso Honda 64
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 35
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1

Komentarze (38)
Formuła na prąd. Przyszłość motorsportu czy... wyścigi czajników?
Zaloguj się
  • cah1r

    Oceniono 60 razy 42

    Elektryczne samochody oparte na akumulatorach w ogóle nie mają sensu. Biorąc pod uwagę ich produkcję, to skąd ten prąd którym je ładujemy się bierze i to, że trzeba je potem utylizować jakoś wcale nie jest to takie eko. Jak zaczną wykorzystywać ogniwa wodorowe (Honda Clarity pokazała, że można) to przy paru zabiegach można je będzie stosować i w sporcie. Wcześniej czy później i tak trzeba będzie przerzucić się na elektryczność tylko trzeba to zrobić poprawnie.

  • zagraniczny-online

    Oceniono 73 razy 39

    ten dzwiek rzeczywiscie nie robi wrazenia, jakby nie-za-powazny
    moze jakies glosniki w bolidach uratuja sytuacje ??!

  • spam_box

    Oceniono 141 razy 37

    A kiedy startuje Formuła K? To jest "na korbę"? Dla Polski byłaby najlepsza Formuła Z. Na zdrowaśki, mocny team z Torunia mam na oku.

  • honkers

    Oceniono 29 razy 19

    Wyścigi powinny odbyć się również w Dubaiu, Kuwejcie, El Rijad i Teheranie aby Arabowie zrozumieli że zbliża się ich koniec - czas wracać na pustynie wraz ze swym bożkiem.

  • michalw4

    Oceniono 11 razy 7

    Ale czy baterie ładowane są energią z odnawialnych źródeł? Bo jeśli nie, to nie będę oglądał... :)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX