Sport.pl

Formuła 1. Dążenie do perfekcyjnego pit-stopu

O końcowym wyniku wyścigu oprócz dobrej jazdy kierowców decydują również wizyty w alei serwisowej. Oczywiście im krótsze, tym lepsze. Dlatego czołowe zespoły nie szczędzą pieniędzy, żeby urwać cenne sekundy podczas wymiany opon. Relacja na żywo z kwalifikacji do GP Węgier w sobotę od 14.00 w Sport.pl.
:
-
Zmian proceduralnych, które wpłynęły na wzrost znaczenia zespołu serwisowego, było kilka. W 2009 roku zakazano tankowania bolidów podczas wyścigu, potem usunięto lizakowego i zastąpiono go systemem automatycznym, który wskazywał kierowcom, kiedy mogą opuścić pit.

W tegorocznym sezonie Pirelli wprowadziło nowe ogumienie. Opony są cięższe, bardziej miękkie, dzięki czemu mają szybciej osiągać temperaturę dającą optymalną przyczepność. Jest też jednak druga strona medalu. Zmiany te sprawiły, że kierowcy dużo częściej muszą meldować się u swoich serwisantów, bo szybciej zużywają opony.

Dlatego też zespołom zależy na jak najszybszej wymianie ogumienia. W tym roku podczas GP Malezji Red Bull pobił rekord, który należał do tej pory do McLarena, o 0,25 sekundy. Najkrótsza wizyta u mechaników podczas wyścigów trwała 2,05 sekundy. W ciągu dwóch lat udało się ją skrócić o 2 sekundy.

- Jeśli za każdym razem, kiedy bolid zajeżdża do alei serwisowej, jesteśmy w stanie zaoszczędzić sekundę, przy strategii wyścigowej na trzy pit-stopy to daje 3 sekundy zysku - wskazuje Sam Michael, dyrektor sportowy McLarena. Brytyjski team w ubiegłym sezonie w dziesięciu kolejnych wyścigach zanotował trwające najkrócej wymiany opon.

Niestety, pośpiech nie zawsze idzie w parze z dokładnością. Kilku kierowcom zdarzyło się wyjechać na tor z niedokręconym kołem czy źle zamontowanym skrzydłem. W tym roku podczas GP Niemiec z bolidu Marka Webbera odpadło koło i uderzyło w głowę kamerzystę. Mężczyzna trafił do szpitala.

Żeby uniknąć takich błędów i czas wizyty skrócić do granic możliwości, teamy inwestują znaczne pieniądze we własny sprzęt i szkolenie serwismenów. Nie tylko techniczne. McLaren współpracuje z Angielskim Instytutem Sportu, a Williams z centrum stworzonym przez Micheala Johnsona, mistrza olimpijskiego w lekkoatletyce. Mechanicy uczą się, jak zachować sprawność fizyczną, pracują nad koordynacją oko-ręka, by podczas wyścigu działać z precyzją automatów.

Williams do pracy z serwisantami zatrudnił nawet profesjonalnego gracza rugby Daviego Wellsa, który uczy zespół, jak panować nad nerwami, odnaleźć motywację, żeby wykonać perfekcyjny pit-stop.

- Spoczywa na nas większa presja niż kiedyś. Dlatego też wykonujemy dużo treningów - mówi Steve Lawrence, który podczas Grand Prix obsługuje Pastora Maldonado.

Treningi wymiany opon i części bolidu odbywają się w siedzibach zespołów. Każdy jest nagrywany, odtwarzany i analizowany, żeby wyeliminować zbędne ruchy, które podczas wyścigu mogą kosztować kierowcę cenne ułamki sekund. Podczas weekendu GP dwudziestokilkuosobowe teamy wykonują procedurę wymiany kół ponad 70 razy.

Wszyscy czekają, kiedy zostanie złamana granica dwóch sekund. Brakuje tylko i aż 0,06 sekundy. - Myślę, że zejście poniżej dwóch sekund jest możliwe - uważa Martin Whitmars z McLarena.

Szansę na pobicie rekordu mechanicy będą mieli w Budapeszcie w najbliższy weekend. Relacje na żywo z kwalifikacji i z wyścigu w Sport.pl.

Więcej o:
  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 413
    2 Valtteri Bottas 326
    3 Max Verstappen 278
    4 Charles Leclerc 264
    5 Sebastian Vettel 240
    6 Carlos Sainz 96
    7 Pierre Gasly 95
    8 Alexander Albon 92
    9 Daniel Ricciardo 54
    10 Sergio Perez 52
    11 Lando Norris 49
    12 Kimi Raikkonen 43
    13 Daniił Kwiat 37
    14 Nico Hulkenberg 37
    15 Lance Stroll 21
    16 Kevin Magnussen 20
    17 Antonio Giovinazzi 14
    18 Romain Grosjean 8
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 739
    2 Ferrari 504
    3 Red Bull Racing Honda 417
    4 McLaren Renault 145
    5 Renault 91
    6 Scuderia Toro Rosso Honda 85
    7 Racing Point BWT Mercedes 73
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 57
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1

  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 413
    2 Valtteri Bottas 326
    3 Max Verstappen 278
    4 Charles Leclerc 264
    5 Sebastian Vettel 240
    6 Carlos Sainz 96
    7 Pierre Gasly 95
    8 Alexander Albon 92
    9 Daniel Ricciardo 54
    10 Sergio Perez 52
    11 Lando Norris 49
    12 Kimi Raikkonen 43
    13 Daniił Kwiat 37
    14 Nico Hulkenberg 37
    15 Lance Stroll 21
    16 Kevin Magnussen 20
    17 Antonio Giovinazzi 14
    18 Romain Grosjean 8
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 739
    2 Ferrari 504
    3 Red Bull Racing Honda 417
    4 McLaren Renault 145
    5 Renault 91
    6 Scuderia Toro Rosso Honda 85
    7 Racing Point BWT Mercedes 73
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 57
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1

Komentarze (11)
Formuła 1. Dążenie do perfekcyjnego pit-stopu
Zaloguj się
  • szybkiszybki

    Oceniono 29 razy 23

    "Niestety, pośpiech nie zawsze idzie w parze z dokładnością. Kilku kierowcom zdarzyło się wyjechać na tor z niedokręconym kołem czy źle zamontowanym skrzydłem. W zeszłym roku podczas GP Niemiec z bolidu Marka Webbera odpadło koło i uderzyło w głowę kamerzystę. Mężczyzna trafił do szpitala."
    TO BYŁO W TYM ROKU !!! Ten portal schodzi na psy ... już nawet na Onecie, Interii i Wp piszą dokładniej i wyniki podają "na żywo" a nie jak tu "na żywo ale po 15 min"

  • aa1000

    Oceniono 13 razy 5

    A ja mam inne zdanie na ten temat [nie o wpisy ale pit-stopy chodzi].

    Regulamin powinien nakazywać na postój np. minimum 5 sekund.
    Kilka wypadków w każdym roku by było mniej.

  • ksobier

    Oceniono 4 razy 4

    'potem usunięto lizakowego i zastąpiono go systemem automatycznym, który wskazywał kierowcom, kiedy mogą opuścić pit.' - usunieto?

  • do100jnik

    Oceniono 2 razy -2

    czyli z F1 robimy wyścigi u wulkanizatora, oczywiście mój jest najszybszy

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX