Sport.pl

Mobil 1 na torach Formuły 1

Przez 34 lata obecności na torach Formuły 1, ExxonMobil był partnerem 3 zespołów, które wielokrotnie wygrywały wyścigi i zdobywały tytuły mistrzowskie. ExxonMobil pomógł w zdobyciu 6 tytułów Mistrza Świata Kierowców i 5 tytułów Mistrza Świata Konstruktorów.

Od 1995 roku producent olejów silnikowych Mobil 1 współpracuje z zespołem Vodafone McLaren Mercedes. W 2012 roku Mobil 1 przedłużył Partnerstwo Technologiczne z tym zespołem w zakresie rozwoju środków smarnych i paliwa dla bolidów.

Mobil 1 podczas wyścigu

- Oleje Mobil 1 muszą wytrzymać w silniku bolidu obciążenia 8500 razy większe od siły grawitacji.
- Pracują w temperaturze przekraczającej 300°C, która wystarcza do stopienia cyny i ołowiu.
- Przez 67 000 kilometrów, jakie pokonują bolidy w trakcie sezonu, silniki są nieustannie chronione przez syntetyczne środki smarne Mobil 1.
- Mobil 1 chłodzi ponad 300 ruchomych części silnika V8.
- Warstwa syntetycznego oleju przekładniowego Mobil Racing ma około 0,5 mikrona. To 80 razy mniej, niż grubość ludzkiego włosa.

Sukcesy Mobil 1 i Vodafone McLaren Mercedes (statystyka na dzień 10/03/2013)

- 78 wygranych wyścigów (na 313 startów w Grand Prix)
- 229 razy na podium
- 76 pole position
- 31 pierwszych i drugich pozycji na mecie
- 4 tytuły Mistrza Świata (w tym 3 tytuły Mistrza Świata Kierowców i 1 Mistrza Świata Konstruktorów)

Kalendarium - Mobil 1 na torach wyścigowych

2012 - Inżynierowie Mobil 1 opracowali nowy olej silnikowy, który zapewnia znaczącą poprawę zakresu temperatur pracy silnika. Olej silnikowy Mobil 1 przepływa przez chłodnicę bolidu i obniża jej temperaturę o około 40°C. Doskonała wymiana ciepła to jedna z cech technologii Mobil 1, która pozwala na pracę silnika bolidu w wyższych temperaturach przy zachowaniu ochrony silnika. To daje realną przewagę na torze. Kierowcy Vodafone McLaren Mercedes 13 razy stają na podium oraz 8 razy rozpoczynają wyścig z pole position.

2011 - FIA wprowadziło zakaz wymiany skrzyni biegów przez pięć wyścigów. W odpowiedzi, ExxonMobil opracował syntetyczny olej przekładniowy dla zespołu Vodafone McLaren Mercedes, który pozwalał zapewnić optymalne osiągi skrzyni biegów i wydajność bolidu MP4-26 na torze. W sezonie 2011 ExxonMobil wprowadził również nowy, zaawansowany technologicznie olej pracujący w wyższej temperaturze oraz nowe paliwo. Zespół Vodafone McLaren Mercedes zakończył sezon 2011 na drugim miejscu w klasyfikacji Konstruktorów. Jenson Button dwanaście razy stanął na podium i zajął drugie miejsce w klasyfikacji Kierowców.

2010 - W sezonie 2010 kierowcami wspieranego przez Mobil 1 zespołu Vodafone McLaren Mercedes są Jenson Button (Mistrz Świata 2009) oraz Lewis Hamilton (Mistrz Świata 2008). Zakaz tankowania podczas wyścigu wprowadzony przez FIA powoduje, że inżynierowie Mobil 1 muszą w większym stopniu zadbać o wydajność paliwa poprzez ograniczenie tarcia. Jednocześnie muszą zapewnić ten sam poziom ochrony, który w 2009 roku dawał 100% niezawodność silnika oraz pierwsze trzykrotne zwycięstwo w kolejnych wyścigach[1].

2009 - ExxonMobil, poza partnerstwem technologicznym z Vodafone McLaren Mercedes, rozpoczyna współpracę z zespołami Brawn GP oraz Force India, dostarczając paliwo, oleje Mobil 1 oraz wiedzę. Brawn GP zdobywa Mistrzostwo Świata Kierowców oraz wygrywa rywalizację konstruktorów.

2008 - Lewis Hamilton, wspierany przez producenta olejów Mobil 1, już w swoim drugim sezonie na torze Formuły 1 zostaje Mistrzem Świata Kierowców. Tytuł zdobywa po dramatycznej końcówce wyścigu na torze Interlagos w Brazylii. W tym sezonie zespół dominuje na początku tabeli, zdobywając 6 zwycięstw i 13 krotnie stając na podium.

2007 - ExxonMobil wprowadza „Mobil 1 High Mileage”, poszerzając ofertę olejów silnikowych klasy premium o produkt przeznaczony dla pojazdów o wysokim przebiegu.

2005 - ExxonMobil wprowadza technologię „Mobil 1 Extended Performance”, która daje doskonałą wydajność i długotrwałą ochronę kluczowych elementów silnika do 30 000 kilometrów.

2002 - Technologia „SuperSyn”, opracowana dla bolidów zespołu McLaren Mercedes, zostaje udostępniona każdemu kierowcy.

1999 - Współpraca pomiędzy Mobil 1, Mercedes i McLaren przynosi kolejne sukcesy. Mika Häkkinen czterokrotnie zwycięża w sezonie i z wynikiem 76 punktów drugi raz z rzędu zostaje Mistrzem Świata Kierowców F1.

1998 - Mika Häkkinen zdobywa tytuł Mistrza Świata Kierowców Formuły 1 z wynikiem 8 wygranych wyścigów i 100 punktów. Zwycięstwo Davida Coultharda w San Marino jest podwójną okazją do świętowania, ponieważ dzięki 156 punktom zespół McLaren Mercedes zapewnia sobie tytuł Mistrza Świata Konstruktorów.

1997 - Mobil 1 wprowadza na tor wyścigowy technologię "SuperSyn”, pozwalając bolidom McLaren Mercedes na jazdę w ekstremalnych warunkach z równoczesnym zmniejszeniem obciążenia silnika. David Coulthard wygrywa pierwszy wyścig sezonu w Melbourne, korzystając z technologii „SuperSyn”.

1995 - Dzięki partnerstwu Mobil 1 i Mercedes-Benz z zespołem McLaren Mercedes, współpraca obu firm ulega wzmocnieniu i jest początkiem programu zintegrowanego rozwoju produktów, który daje korzyści zarówno zespołom wyścigowym jak i zwykłym kierowcom.

1992 - Zespół Mobil 1 i Benetton sięgają po rekordowe pięć zwycięstw w Grand Prix oraz trzykrotnie wchodzą do pierwszej trójki w klasyfikacji konstruktorów.

1988 - Efekty współpracy Mobil 1 i zespołu Williams:40 wygranych wyścigów , zdobycie czterech mistrzowskich tytułów dla Konstruktora oraz trzech tytułów dla Kierowcy.

1987 - Mobil rozpoczyna współpracę z zespołem Benetton, a logo Mobil pojawia się na bolidach i wyposażeniu zespołu.

1981 - Mobil 1 zostaje Partnerem Technologicznym zespołu Williams i uruchamia program rozwoju technologicznego w serii wyścigów Grand Prix.

1979 - Mobil wjeżdża na tory wyścigów Grand Prix jako sponsor zespołu Williams, który w sezonie 1979 wygrywa pięć wyścigów.

1974 - Mobil 1 zostaje pierwszym, dostępnym na całym świecie syntetycznym olejem silnikowym.

Więcej o:
  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 413
    2 Valtteri Bottas 326
    3 Max Verstappen 278
    4 Charles Leclerc 264
    5 Sebastian Vettel 240
    6 Carlos Sainz 96
    7 Pierre Gasly 95
    8 Alexander Albon 92
    9 Daniel Ricciardo 54
    10 Sergio Perez 52
    11 Lando Norris 49
    12 Kimi Raikkonen 43
    13 Daniił Kwiat 37
    14 Nico Hulkenberg 37
    15 Lance Stroll 21
    16 Kevin Magnussen 20
    17 Antonio Giovinazzi 14
    18 Romain Grosjean 8
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 739
    2 Ferrari 504
    3 Red Bull Racing Honda 417
    4 McLaren Renault 145
    5 Renault 91
    6 Scuderia Toro Rosso Honda 85
    7 Racing Point BWT Mercedes 73
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 57
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1

  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 413
    2 Valtteri Bottas 326
    3 Max Verstappen 278
    4 Charles Leclerc 264
    5 Sebastian Vettel 240
    6 Carlos Sainz 96
    7 Pierre Gasly 95
    8 Alexander Albon 92
    9 Daniel Ricciardo 54
    10 Sergio Perez 52
    11 Lando Norris 49
    12 Kimi Raikkonen 43
    13 Daniił Kwiat 37
    14 Nico Hulkenberg 37
    15 Lance Stroll 21
    16 Kevin Magnussen 20
    17 Antonio Giovinazzi 14
    18 Romain Grosjean 8
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 739
    2 Ferrari 504
    3 Red Bull Racing Honda 417
    4 McLaren Renault 145
    5 Renault 91
    6 Scuderia Toro Rosso Honda 85
    7 Racing Point BWT Mercedes 73
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 57
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1