Sport.pl

Efekt sukces闚 Schumachera, czyli German Open Formu造 1

Rekordy Michaela Schumachera, rywalizacja koncern闚 samochodowych i wzrastaj帷a popularno嗆 kartingu w latach 90. prze這篡造 si na niemieck dominacj w Formule 1 - od siedmiu lat 瘸den kraj nie ma wi瘯szej reprezentacji w elicie
:
-


Redaktor te cz這wiek. Zobacz co nas wkurza na Facebook.com/Sportpl »


W niedzielnym Grand Prix Niemiec na Nurburgringu 軼iga這 si sze軼iu Niemc闚: Sebastian Vettel (Red Bull) by czwarty, Adrian Sutil (Force India) - sz鏀ty, Nico Rosberg (Mercedes) - si鏚my, Michael Schumacher (Mercedes) - 鏀my, Timo Glock (Virgin) - 17. Rywalizacji z powodu kolizji nie uko鎍zy zast瘼uj帷y Roberta Kubic Nick Heidfeld (Lotus Renault).

Wy軼ig nieoczekiwanie wygra Lewis Hamilton z McLarena, ale liderem klasyfikacji generalnej wci捫 jest Vettel. Broni帷y tytu逝 Niemiec w ostatnich wy軼igach nie dominuje tak jak na pocz徠ku sezonu, ale przewag nad drugim w klasyfikacji koleg z Red Bulla Markiem Webberem ma wci捫 ma ogromn - a 77 punkt闚. Niemal pewne jest, 瞠 za cztery miesi帷e niemieccy kibice b璠 cieszy si z dziewi徠ego tytu逝 swojego kierowcy.

Tor po hrabim

Nie zawsze by這 jednak tak dobrze - pierwszym niemieckim mistrzem Formu造 1 m鏬 by w 1961 roku hrabia Wolfgang von Trips, kt鏎emu w przedostatnim wy軼igu sezonu na torze Monza do tytu逝 wystarcza這 trzecie miejsce. Von Trips zgin掖 jednak w pot篹nym wypadku, w kt鏎ym 篡cie straci這 tak瞠 15 kibic闚. Mistrzem zosta Amerykanin Phil Hill, a po von Tripsie zosta造 legendy, pomnik oraz tor kartingowy, kt鏎y hrabia wybudowa w Niemczech. To tam pod koniec lat 70. mistrzowskiego kunsztu uczy si Michael Schumacher.

Zanim Schumacher sta si "Czerwonym Baronem" Formu造 1, w elicie wy軼ig闚 dominowa造 inne nacje - Brytyjczycy, Amerykanie, W這si i Francuzi, kt鏎zy nie do嗆, 瞠 mieli 鈍ietnych lub przynajmniej bardzo dobrych kierowc闚, to na dodatek masowo zg豉szali si do Grand Prix rozgrywanych we w豉snych krajach. W 1950 roku, pierwszym sezonie Formu造 1, do wy軼igu w Indianapolis zg這si這 si a 34 Amerykan闚, kt鏎zy w 瘸dnym innym nie pojechali.

Na konferencji prasowej pytany o popularno嗆 Formu造 1 w Niemczech Schumacher zauwa篡, 瞠 wy軼igi przechodzi造 przez r騜ne fazy: - W pewnych momentach mieli鄉y wielu Brazylijczyk闚, potem W這ch闚. Kiedy ja zaczyna貫m, w Formule 1 by這 ponad dziesi璚iu W這ch闚, a teraz jest ich tylko dw鏂h.

Schumacher S rekordami

Kiedy Schumacher debiutowa w 1991 roku, Formu豉 1 w niemieckiej telewizji pokazywana by豉 rzadko - niewielu interesowa這 si wy軼igami, w kt鏎ych Niemiec nie odni鏀 zwyci瘰twa od 16 lat. W pierwszym pe軟ym sezonie p騧niejszego siedmiokrotnego mistrza 鈍iata 鈔ednia ogl康alno嗆 wynosi豉 1,8 mln widz闚.

A potem Schumacher zacz掖 wygrywa - rywalizacj o jego drugi tytu w 1995 roku 郵edzi這 ju po 5,6 mln, na pocz徠ku XXI wieku widownia wzros豉 do ponad 10 mln. Kiedy na czwartkowej konferencji niemieccy kierowcy pr鏏owali argumentowa swoj szerok obecno嗆 w Formule 1, tylko Rosberg zachowa przytomno嗆 umys逝: - To dzi瘯i Michaelowi jest tak wielu dobrych kierowc闚 z Niemiec. On wywo豉 boom, coraz wi璚ej dzieciak闚 chcia這 si 軼iga i pojawia這 si coraz wi璚ej pieni璠zy, aby ich wspiera - m闚i syn fi雟kiego mistrza 鈍iata Keke Rosberga, kt鏎y urodzi si w Niemczech i startuje jako reprezentant tego kraju.

Schumacher jest najbardziej utytu這wanym kierowc wszech czas闚 - w drodze po siedem tytu堯w wygra 91 wy軼ig闚 i mo磧iwe, 瞠 nikt tych osi庵ni耩 nie poprawi. 24-letni Vettel, z racji wieku i obecnego dorobku jedyny kierowca, kt鏎y mo瞠 si do nich zbli篡, ju dawno nazwany zosta "Baby Schumi". Wczoraj kierowcy wielokrotnie przeje盥瘸li na Nurburgringu przez sekwencj zakr皻闚 nazwan "Schumacher S".

Rywalizacja koncern闚

"Czerwony Baron" obecno嗆 Niemc闚 w Formule 1 uzasadnia nieco inaczej: - G堯wny pow鏚 to pot篹ny niemiecki przemys motoryzacyjny, kt鏎y by lub jest zainteresowany wy軼igami. Inwestowali w programy m這dzie穎we pod k徠em Formu造 1, stworzyli mod i mo磧iwo軼i do 軼igania si w kartach. Najlepsi mieli pieni康ze i wsparcie, 瞠by dotrze na szczyt.

Niemieckie koncerny - Volkswagen, BMW, Audi, Mercedes czy Opel - ju od po這wy lat 90. organizowa造 wy軼igi dla samochod闚 swojej marki, kt鏎e budzi造 wielkie zainteresowanie i w鈔鏚 uczestnik闚, i w鈔鏚 publiczno軼i, do tego dochodzi造 serie juniorskie. Startowa豉 w nim wi瘯szo嗆 obecnych niemieckich kierowc闚 Formu造 1, w陰cznie z Nico Hulkenbergiem, kt鏎y rok temu wygra dla Williamsa kwalifikacje w Brazylii, a teraz jest rezerwowym w Force India. Na Nurburgringu, co by這 uk這nem gospodarzy, pojecha w pi徠kowym treningu i powi瘯szy pul Niemc闚 w ich domowym Grand Prix do siedmiu, co zreszt by這 faktem pod koniec poprzedniego sezonu.

Sukcesy, koncerny, reklamy, mnogo嗆 tor闚 i zainteresowanie fan闚 nie tylko Formu陰 1 sprawi造, 瞠 w Niemczech funkcjonuje nawet wy軼igowa turystyka. W豉snym motorem lub samochodem mo積a przejecha si po torach w Hockenheim lub Nurburgu, gdzie przemiennie organizowane s Grand Prix - za 1990 euro mo積a poczu si nawet jak Schumacher lub Vettel, przeje盥瘸j帷 tras wy軼igu bolidem sprzed kilku lat. W cenie jest trening, przeszkolenie z instruktorem, kompletny ubi鏎, jaki wk豉daj kierowcy, ubezpieczenie, wy篡wienie i nocleg w czterogwiazdkowym hotelu.

Idzie Hiszpania. A potem Polska?

Niemieckim szlakiem idzie Hiszpania, w kt鏎ej Formu豉 1 jeszcze na pocz徠ku XXI wieku by豉 sportem niszowym, ale pojawi si Fernando Alonso. Dwa tytu造 mistrzowskie, wielkie zainteresowanie kibic闚, dodatkowe Grand Prix w Walencji, a tak瞠 bank Santander, kt鏎y rocznie wydaje ok. 50 mln dol. na obecno嗆 Alonso w Ferrari, a wcze郾iej pomaga przy transferze do wielkiego McLarena.

Dwuosobowa w tej chwili obecno嗆 Hiszpan闚 w Formule 1 przy niemieckiej blednie, ale obok etatowych rezerwowych, weteran闚 Marco Gene i Pedro de la Rosy pojawi si ostatnio m這dy Jaime Alguersuari, kt鏎y ma dopiero 21 lat, a ju w dorobku 37 wy軼ig闚. Niewykluczone, 瞠 za nim p鎩d kolejni, bo Hiszpan w zespole, to pieni康ze od hiszpa雟kich kibic闚 w kasie.

Polska i efekt Kubicy? Od 2006 roku popularno嗆 Formu造 1 wzros豉 skokowo ale - jak pokazuje obecny sezon bez Polaka - determinowane to by這 w du瞠j mierze tylko startami Kubicy. Zainteresowanie wy軼igami wida jednak nie tylko po ogl康alno軼i telewizyjnej - modny sta si karting, kilku m這dych kierowc闚 軼iga si za granic, wy軼igowy zesp馧 w Superpucharze Porsche podczas weekend闚 Grand Prix Formu造 1 wystawia Orlen. I zaczynaj si pojawia sukcesiki - Jakub Giermaziak w sobotnim wy軼igu Porsche wywalczy na Nurburgring pierwsze miejsce w kwalifikacjach, wczoraj by drugi. To jego najwi瘯szy sukces w karierze.

GP Niemiec. Zwyci瘰two Lewisa Hamiltona  »


Najwi璚ej kierowc闚 w GP*:

Wielka Brytania 158
USA 155
W這chy 101
Francja 69
Niemcy 54
Brazylia 30
Argentyna 25
Szwajcaria 24
Belgia 23
RPA 23

* udzia w GP nie musi oznacza startu w wy軼igu

廝鏚這: Wikipedia

Tak wracali pokiereszowani kierowcy




Wi璚ej o:
  • F1. Klasyfikacja M kierowc闚

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 381
    2 Valtteri Bottas 314
    3 Charles Leclerc 249
    4 Max Verstappen 235
    5 Sebastian Vettel 230
    6 Alexander Albon 84
    7 Carlos Sainz 80
    8 Pierre Gasly 77
    9 Daniel Ricciardo 46
    10 Sergio Perez 44
    11 Lando Norris 41
    12 Nico Hulkenberg 37
    13 Danii Kwiat 34
    14 Kimi Raikkonen 31
    15 Lance Stroll 21
    16 Kevin Magnussen 20
    17 Romain Grosjean 8
    18 Antonio Giovinazzi 4
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja M team闚

    lp. team punkty
    1 Mercedes 695
    2 Ferrari 479
    3 Red Bull Racing Honda 366
    4 McLaren Renault 121
    5 Renault 83
    6 Racing Point BWT Mercedes 65
    7 Scuderia Toro Rosso Honda 64
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 35
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1

  • F1. Klasyfikacja M kierowc闚

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 381
    2 Valtteri Bottas 314
    3 Charles Leclerc 249
    4 Max Verstappen 235
    5 Sebastian Vettel 230
    6 Alexander Albon 84
    7 Carlos Sainz 80
    8 Pierre Gasly 77
    9 Daniel Ricciardo 46
    10 Sergio Perez 44
    11 Lando Norris 41
    12 Nico Hulkenberg 37
    13 Danii Kwiat 34
    14 Kimi Raikkonen 31
    15 Lance Stroll 21
    16 Kevin Magnussen 20
    17 Romain Grosjean 8
    18 Antonio Giovinazzi 4
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja M team闚

    lp. team punkty
    1 Mercedes 695
    2 Ferrari 479
    3 Red Bull Racing Honda 366
    4 McLaren Renault 121
    5 Renault 83
    6 Racing Point BWT Mercedes 65
    7 Scuderia Toro Rosso Honda 64
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 35
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1