Pierwszy motocykl do Motocrossa

fp
03.10.2017 09:05
A A A
Motocross jest w Polsce rodzinnym, wielopokoleniowym sportem. Co nie znaczy, że nie da się zostać pierwszym z rodu pogromcą torów. Wszystko zaczyna się od lekcji, ale dość szybko przychodzi pora zakupu pierwszego motocykla. Liczba dostępnych pojemności, mocy i klas przyprawia o zawrót głowy. Co wybrać na początek?

Na pierwszą lekcję MX wystarczy z reguły przyjść jedynie w odpowiednim ubraniu. Pod ochraniacze świetnie sprawdzi się sportowa bielizna termiczna. Resztę, czyli właśnie ochraniacze, kask i odpowiedni motocykl początkujący mogą wypożyczyć na miejscu. Ten, kto już połknie bakcyla, staje wkrótce przed wyborem - jak wybrać swój pierwszy motocykl?

Istotnych jest kilka czynników. Po pierwsze trzeba zdecydować się na motocross bądź enduro. Wyglądają podobnie, ale to jednak nie to samo. Motocykle motocrossowe nie mają homologacji i nie są dopuszczone do jazdy po drogach. Nie można nimi jeździć poza torem, ale też w związku z tym są tańsze i nie potrzeba na nie prawa jazdy.

Czego nie ma motocykl motocrossowy

Motocykl motocrossowy jest z definicji stworzony do jazdy po torze i startów w zawodach. Oprócz wspomnianego braku homologacji i tablic rejestracyjnych, ma mały bak, nie ma nóżki czy lusterek. Nie ma w nim (najczęściej) instalacji elektrycznej, co wiąże się z brakiem świateł i rozrusznika.

Skrzynia biegów

Wysterowanie skrzyni biegów jest ściśle przystosowane do jazdy po torze. Motocykle MX, zwłaszcza 2T (czytaj poniżej) "nie lubią" niskich obrotów, a pierwszy bieg jest stosunkowo długi, tak, by jak najlepiej sprawdził się na starcie.

Wybierając motocykl kluczowa decyzja, jaką musimy podjąć, to jaka pojemność będzie dla nas odpowiednia. Po drodze pojawi się jednak jeszcze pytanie, czy dwu, czy czterosuw. O co w tym chodzi?

Silnik dwusuwowy (2T) czy czterosuwowy (4T)

Nie zagłębiając się w mechanikę i konstrukcję, w praktyce dwusuw pracuje w sposób mniej regularny, a pełną moc osiąga dopiero na wyższych obrotach. Uznaje się, że jest przez to trochę bardziej wymagający technicznie. Uczy dobry nawyków, ale trudniej go opanować początkującemu. Czterosuw jest pod tym względem płynniejszy i łatwiejszy, ale za to słabszy i droższy. Jeśli porównamy silniki 2T i 4T o tej samej pojemności, to dwusuw będzie miał średnio dwa razy większą moc (odczuwalną na wysokich obrotach). W przypadku małych pojemności, w motocyklach dla dzieci i młodzieży, dominują silniki dwusuwowe, jednak dorosły już na początku może mieć do dyspozycji oba warianty. Przed kupnem motocykla zdecydowanie warto wcześniej spróbować swoich sił na 2T i 4T.

Pojemności

Klasa 50 ccm 2T- lekkie (ok. 40 kg) motocykle przeznaczone dla dzieci w wieku około 6-9 lat.

Klasa 65 ccm 2T- ok. 55-60 kg, pierwsza pojemność z normalną skrzynią biegów, dla dzieci w wieku około 9-11 lat

Klasa 85 ccm 2T- ok. 65 kg, dużo moc biorąc pod uwagę wagę, dla nastolatków w wieku około 11-14 lat, drobne dorosłe dziewczyny też mogą wziąć tę pojemność pod uwagę na sam początek.

Klasa 125 ccm 2T - waga ok 85 kg. Pierwszy motocykl "dla dorosłych" oraz starszej młodzieży. Dobry, dla osób przesiadających się z motocykli innego typu. Dorośli najczęściej od niego zaczynają, co nie znaczy, że jest łatwy do opanowania.

Klasa 250 ccm 4T - Motocykl porównywalny wagą i mocą do 125 ccm 2T, ale o charakterystyce czterosuwu. Łatwiejszy w obsłudze, trochę droższy w utrzymaniu.

Klasa 250 ccm 2T - waga ok 95 kg. Motocykl dla osób z doświadczeniem. Teoretycznie mógłby być pierwszym rozwiązaniem dla większych, silniejszych mężczyzn z dużym doświadczeniem na motocyklach innego typy i po kilkunastu lekcjach, ale to zdecydowanie najmocniejsza maszyna jaką można w ogóle rozważać na swój pierwszy motocykl motocrossowy.

Kolejnych, większe pojemności absolutnie nie nadają się dla początkujących.

Niezależnie od wyboru, żaden pierwszy motocykl motocrossowy, nie będzie motocyklem na lata. Staramy się wybrać największą pojemność z jaką jesteśmy sobie w stanie poradzić. W związku z tym, przed zakupem, zdecydowanie warto spróbować swoich sił na takiej maszynie. Najlepiej kilkakrotnie. Pierwszy motocykl nie może być zbyt trudny do opanowania, jeśli jednak ujarzmimy go szybko i łatwo, to równie szybko trzeba będzie przesiąść się na silniejszą maszynę.

"Unikam tłumów, dlatego jeżdżę pierwszy" - przeczytaj wywiad z Oskarem Barańskim

4 żywioły, 4 dyscypliny, 4 niesamowite osoby - poznaj ich historię!

  • 1
Skomentuj:
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX